19 Nisan 2024 Cuma

16:27   CHP GENEL BAŞKANI ÖZGÜR ÖZEL, DİSK GENEL BAŞKANI ÇERKEZOĞLU İLE BİR ARAYA GELDİ   16:21   AKP`DEN CHP`YE GEÇEN ELBİSTAN BELEDİYESİ`NİN BORCU AÇIKLANDI   15:45   ÖZGÜR ÖZEL`DEN CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN`A SESLENDİ   15:20   ÖZGÜR ÖZEL: ``VİZE SERBESTİSİNİN ÖNÜNDEKİ ÜÇ ENGELİ AŞMAK, CHP İKTİDARINDA 15 GÜNLÜK İŞTİR"   15:04   CHP`Lİ ÜÇ BELEDİYE DAHA BORÇ AÇIKLADI   14:36   MERSİN GAZETECİLER CEMİYETİ YÖNETİMİ, AKDENİZ BELEDİYESİ’Nİ ZİYARET ETTİ   14:31   TOROSLAR BELEDİYESİ’NDEN YOLLARA YENİ DOKUNUŞ   14:24   ÖZGÜR ÖZEL, CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN İLE GÖRÜŞMEYE İLİŞKİN KONUŞTU   13:08   TURİST REHBERLERİ YANLIŞTAN DÖNÜLMESİNİ BEKLİYOR   12:54   ŞIRNAK`TA 2 YIL ÖNCE BOŞANDIĞI EŞİ MİHRİBAN ALTÜRK`Ü ÖLDÜREN METİN ŞENGİL`E VERİLEN HAPİS CEZASINDA İNDİRİM   12:49   CHP`NİN YENİ GRUP BAŞKANVEKİLİ MURAT EMİR OLDU   12:26   ANAYASA MAHKEMESİ`NDE BAŞKAN ZÜHTÜ ARSLAN`A VEDA TÖRENİ   12:17   MSB YETKİLİSİ: KÜRECİK RADARINDAN ELDE EDİLEN BİLGİLERİN NATO MÜTTEFİKİ OLMAYAN ÜLKELERLE PAYLAŞIMI SÖZ KONUSU DEĞİL   12:05   VAHAP SEÇER: “BELEDİYE TOPLUMUN HER KESİMİNE, HER TALEBİNE CEVAP VERMEK ZORUNDA”   11:56   YÖK: ULUSLARARASI ÖĞRENCİLER TÜRK VATANDAŞI ÖĞRENCİLERİMİZ İÇİN HERHANGİ BİR HAK KAYBINA NEDEN OLMAMAKTADIR   11:52   AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI TÜRKİYE`DE KADINA YÖNELİK ŞİDDET ARAŞTIRMASININ ÜÇÜNCÜSÜNÜ YAPACAK   11:33   UZMAN ERBAŞLARIN SÖZLEŞMESİNİN FESHİ...ANAYASA MAHKEMESİ, TAKSİRLİ SUÇLARDA SÖZLEŞMENİN FESHİNİ ÖNGÖREN YASA HÜKMÜNÜ İPTAL ETTİ   11:23   HAKKINDA 10 YIL 5 AY HAPİS CEZASI BULUNAN FEHMİ ORAL MEŞE HAVALİMANINDA YAKALANDI   11:21   DENİZ YÜCEL: "DÜNYANIN MÜLTECİ KAMPI, ÇÖP KONTEYNERİ OLDUĞUMUZ YETMEDİ, ŞİMDİ DE ÖLÜM ÜLKESİ OLDUK"   11:19   METEOROLOJİ, 13 İLDE KUVVETLİ RÜZGAR VE KISA SÜRELİ FIRTINA UYARISI YAPTI

YOZGAT ESENLİ KÖYLÜLERİ GELİNGÜLLÜ BARAJI`NDAKİ KİRLİLİKTEN ŞİKAYETÇİ

Yozgat`ta, tarım alanlarının sulanması amacıyla oluşturulan baraj gölünde yaklaşık 30 yıldır su ürünleri üretimi yapılıyor, birçok aile balıkçılık faaliyeti ile geçimlerini temin etmeye çalışıyor. Yurt dışına da su ürünlerinin gönderildiği Yozgat`ta balıkçılık yaparak geçimlini sağlayan Esenli köylüleri, Gelingüllü Barajı sularındaki kirlilik ile bilinçsiz sulama nedeniyle balık ölümlerinin yaşanması ve balık tutamamaktan yakınıyor.

Tarih : 25 Eylül 2022 Pazar 16:13   Okunma : 436

Yozgat`ın Gelingüllü Baraj havzası kenarında yer alan Esenli, 29 Şubat 1972 tarihinde beldeye çevrildi, ancak 2013 yılında nüfusunun 2 bin kişinin altına düşmesi nedeniyle belde unvanı kaldırıldı. Köyde yaşayanların tarım ve hayvancılık ile önemli geçim kaynaklarından birisi de su ürünleri üretimi. Köy sınırları içerisinde yer alan Gelingüllü Sulama Barajı`nda yaklaşık 30 yıldır balıkçılık yaparak geçimlerini temin edenler, son yıllarda kirlilik ve bilinçsiz sulamaya bağlı su seviyesinin çok düşmesi nedeniyle zor günler yaşıyor. Sazan ve Gümüş balığı ile kerevit üretimi yaparak, bunu Avrupa ülkelerine ihraç eden köylüler, Gümüş ve kerevitin artık baraj sularında bulunmadığını, sazan balığında ise istedikleri verimi alamadıklarını söylediler.

“BALIK TUTAMIYORUZ, BALIKÇILAR PERİŞAN”

Esenli ve Çevre Köyleri Su Ürünleri Kooperatifi`nin kurucuları arasında yer alan Akif Barış, kuruluş aşamasında 47 balıkçının 20 tekne ile su ürünleri üretimi yapıp, geçimini temin ederken, yıllar itibariyle balık azaldıkça balıkçı sayısının da azaldığını bildirdi. Üç yıl öncesine kadar nisan ve mayıs ayları içerisinde yaklaşık 250 ton gümüş balığının tutulup, başta Fransa, Almanya, Hollanda, İtalya ve Yunanistan olmak üzere birçok Avrupa ülkesine ihraç edildiğini aktaran Akif Barış, “Ot ile uğraşıyoruz, sulamaya çok su bıraktıkları için su azaldı, otlar çıktı. Balık tutamıyoruz, balıkçılar perişan. Durumlar vahim. 10 kilo 15 kilo balığa balıkçılar talim ediyor. Kayıkları görüyorsunuz, hepsi perişan. 47 balıkçı var, şu anda 10-15 tane balıkçı ancak kaldı. Balık tutamıyorlar, biz de misafir gideri için balık tutuyoruz, yoksa balık tuttuğumuzdan değil” diye konuştu.

“BİLİNÇSİZ AVLANMADAN DOLAYI YAVRU YETİŞMEDİ”

Esenli ve Çevre Köyleri Su Ürünleri Kooperatif Başkanı Erhan Ünal da 2019 yılından itibaren hizmet verdiklerini hatırlatarak, “Barajımızın kuruluşu yaklaşık 30 yıllık. 95 yılında yavru atıldı buraya, 95 yılından bu tarafa ekmek yiyen insan sayımız çok. Balıkçılarımız ekmek yiyor, bunun ailelere ekmek yiyor, çocukları yiyor. Güzel bir dönem geçti ama ondan sonra bilinçsiz avlanmadan dolayı yavru yetişmedi” dedi.

Baraj sularında kaçak avlanmayı önlediklerini, barajda kaçak balık avının olmadığını kaydeden Erhan Ünal, “Biz bunun pazarlamasını yapıyoruz. Yaklaşık 10 yıldır da fabrika atıklarıyla mücadele ediyoruz, şeker fabrikasının atıklarıyla mücadele ediyoruz. Bu atıklar bizim dilimizde azot patlaması. Baraj altındaki pis su patlama yapıyor yavru balıklarımızı zehirliyor. Biz bunun mücadelesini vermeye çalıştık ama, veremiyoruz, gücümüz yetmiyor, öyle bir imkanımız da yok. İl Müdürlüğümüz (Tarım ve Orman İl Müdürlüğü) tarafından ilgileniyorlar. Devamlı dilekçe yazıyoruz, karşılığı geliyor, biz onlara onlar bize, öyle mücadeleler veriyoruz” dedi.

“GEÇEN YIL ÇOK YAVRUMUZ ÖLDÜ”

“Geçtiğimiz yıl çok yavrumuz öldü” diyen Kooperatif Başkanı Erhan Ünal, “Özellikle de sudak dediğimiz yavru daha nazik bir yavru, bu çok öldü, bayağı bir kaybımız oldu. Bu seneye gelince de bu sene hava çok sıcak olduğundan normal balığımız da kıyıya pek gelemedi. Kıyılarımız da otlandı, pek gelemedi. Şu ana kadar yedinci ayda sezonumuz açıldı. Yedinci aydan bugüne kadar daha 2 ton balığı bile tamamlayamadık. Normalde bu sezonda daha fazla tutulması gerekiyordu. Yani yaklaşık 10 ton, 15 ton 3 ay zarfında balığımız çıkması gerekiyordu, 2 ton balığımız çıktı, şu ana kadar” diye konuştu.

“500 BİN YAVRU ATTIK BARAJIMIZA”

Kooperatif Başkanı Erhan Ünal, yaklaşık 40 gün önce 500 bin yavrunun baraj sularına bırakıldığını belirterek, açıklamasını şöyle tamamladı:

“Sağ olsun İl Müdürümüz, İl Müdür Yardımcımız Faruk Anteplioğlu beylerin de yardımlarıyla, onların da katkıları oldu, kendilerine teşekkür ediyorum; 500 bin yavru attık barajımıza. İnşallah onları korumaya çalışacağız, hedefimiz o. 30 tane 28 tane balıkçım vardı, ruhsatlı tekneleriyle birlikte ama şu anda balık çıkmadığından dolayı 8 tane çalışır teknemiz kaldı, bütün tekneler yatıyor. Bazıları başka yerlerde iş aramaya başladı. Gümüş balığımız vardı. Bu gümüş balığı da işte azot patlamasından dolayı, nazik bir hayvan olduğundan ölümler yaşadık, bir daha da yetişmedi. Mücadeleler veriyoruz, hâlen veriyoruz, balıkçılarla birlikte. Biraz olta balıkçılar vardı, dışarıdan gelen, onlar da çok zarar veriyordu. Bu sene onlar da gelmediler, balık çıkmadığından dolayı, gelmediler çıksaydı gelirlerdi. Bizim de bunları her gün takip etmek gibi gücümüz de yok, kooperatif olarak.”

“BU OTUN BU PİSLİĞİN BU KİRLİLİĞİN TEK SEBEBİ ŞEKER FABRİKASI, BAŞKA HİÇBİR YER DEĞİL”

Esenli Gelingüllü Barajı`nda su ürünleri üretimi yaparak geçimini temin eden Durak Nogay ise, Sorgun ilçesindeki şeker fabrikasının atık ünitesinin çalışılmadığını, oradan gelen kimyasallardan otların oluştuğunu anlattı. “Bu otların yüzünden de biz balıkçılık yapamıyoruz” diyen Nogay, “Artık suyumuz bu şekilde görüyorsunuz. Yani suya girecek kenar kalmadı, her taraf ot. Geçen iki dönem, geçen yıllar evvelki sene de bu yüzden dolayı da barajda toplu ölümler oldu. Pandemi dolayısıyla devletimiz buraya gelip yavru atamadı, bu sene atabildi. Şimdi balık yetişecek, biz tutacağız aradan iki sene geçecek. Ama bu otun bu pisliğin bu kirliliğin tek sebebi şeker fabrikası, başka hiçbir yer değil” dedi.

“SADECE BARAJDAN BALIK TUTTUĞUMUZ ZAMAN GEÇİMİMİZİ SAĞLIYORUZ”

Şu anda yemek için bile balığı zor tuttuklarını aktaran Nogay, “Bak arkadaşımız tuttu gidiyor. Belki de 500-600 metre ağ çekti sadece bir balık çıkmış. Biz bundan ev geçiriyoruz, benim geçimim burası. Arazim emlakim hiçbir şeyim yok. Sadece barajdan balık tuttuğumuz zaman geçimimizi sağlıyoruz” diye konuştu.

“GÜMÜŞ BALIĞIMIZ VARDI AVRUPA`YA GÖNDERİYORDUK BURADAN TONLARCA”

Gelingüllü baraj sularında aynalı sazan, pullu sazan ve levrek balığının bulunduğunu belirten Durak Nogay, daha sonra şunları anlattı:

“Bizim suyumuz karşıda bulunan ağaçların dibine kadar yükseliyordu. Şu an barajımızda yüzde 15 civarında su bulunuyor. Bu susuzluğun sebebi de suyu bilinçsiz kullanmak. Aşağıya suyu açıyorlar sulama amaçlı, gidiyorlar. Bizim burada da gaz patlaması nedeniyle balıklar ölüyor. Burada mesela şu an çok suyumuz var. Geçen yıl bu okula yürüyerek gidebiliyorduk. Buradan karşıya geçebiliyorduk, 80 santim falan bir su kalmıştı. Üç senedir biz buradan balık alamıyoruz. Gümüş balığımız vardı Avrupa`ya gönderiyorduk buradan tonlarca. Bu gümüş balığı bizim bir kurtuluşumuzdu. Niye? Tam av yasağı giriyor gümüş balığı çıkıyordu. Ağı çektiğin zaman 15 ton geliyordu, o da iyi para yapıyordu ama 3 senedir o da yok oldu. Öyle bekliyoruz. Şimdi ben balığa çıkacağım, gideceğim. Belki 1 balık belki 3 balık tutup geleceğim, belki de hiç tutamayacağım. Mazot parası cepten gidecek. Bu 3 aydır böyle sezonu açıldı, açılalı böyle. Geçen yıl yine biraz kurtarıyorduk, mazot parası, ekmek parası kurtarıyordu ama bu sene hiçbir şey kurtarmıyor, işin gerçeği yani.”

Paylaş :
Etiketler :

Yorum Ekle comment Yorumlar (0)

Yapılan yorumlarda IP Bilgileriniz kayıt altına alınmaktadır..!

FLAŞ HABER

ANKA Haber Ajansı
Abonesidir

ANASAYFA İLETİŞİM KÜNYE HABER ARŞİVİ GİZLİLİK İLKELERİ

Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
mersinerji.com © Copyright 2017-2024 Tüm hakları saklıdır..! İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz.