22:25   CHP’LI ANTMEN’DEN MUHTARLARıN COVID 19 AŞıSı OLMASı İÇIN KANUN TEKLIFI    19:40   CHP’LI KADıN MILLETVEKILLERI: "ÜLKEMIZI, İSTANBUL SÖZLEŞMESI’NDEN ÇEKEN İRADEYE BOYUN EĞMEYECEĞIZ"   19:24   CHP’LI ÖZGÜR ÖZEL: BERGAMA KÖYLÜSÜ DOSTUNU DÜŞMANıNı GÖRDÜ   18:45   RAMAZAN SOFRALARı BÜYÜKŞEHIR’LE BEREKETLENIYOR   18:05   TOROSLAR’DA FıRıNLARA RAMAZAN DENETIMI   16:50   TOROSLARıN ZIRVESINDE IKINCI KıR KÜTÜPHANESI AÇıLDı   16:30   ÇAYDA TABAN FIYAT TEKLIFINE CUMHUR İTTIFAKı’NDAN RET   11:47   BÜYÜKŞEHIR ,YOL YAPıM VE BAKıM EKIPLERININ MESAISI ERDEMLI’DE SÜRÜYOR    11:25   CHP LIDERI’NDEN SÖKÜLEN AFIŞLERE TEPKI: "YETIM AĞLADıĞıNDA ARŞ TITRER ARŞ!"   11:15   KORONAVIRÜS GENELGELERI YAYıMLANDı, KAMUDA ÇALıŞMA SAATI DEĞIŞTI   10:49   HASAN YıLDıRıM: SORUMLULUĞUMUZUN BILINCINDEYIZ   10:42   MESKİ, VATAN CADDESI’NIN SU BASKıNı SORUNUNA SON VERDI   06:46   CHP MERSIN İL BAŞKANLıĞı PARTI BINASıNA "128 MILYAR DOLARA NEREDE?" AFIŞINI ASTı   23:50   BOĞAZIÇI PROTESTOLARı 100. GÜNÜNDE: "DEĞIL 100 GÜN, DEĞIL 6 AY GEREKIRSE BIN GÜN SÜRECEK VE SONUNDA DIRENIŞ KAZANACAK"   22:00   TOROSLAR BELEDIYESI’NDEN KORONAVIRÜSLE MÜCADELEDE BIR YıL    21:36   YAŞAMAK IÇIN MEZITLI’YI SEÇEN RUSLARDAN BELEDIYEYE ZIYARET   20:45   EŞININ ŞIDDET UYGULADıĞı KADıN MIKROFONU ALDı HAYKıRDı: "ÖLMEK İSTEMIYORUM, YAKMAYıN BIZI, SESIMIZI DUYUN"   20:12   BÜYÜKŞEHIR’DEN RAMAZAN’DA HER GÜN 3 İLÇENIN 3 MAHALLESINDE 5 BIN KIŞIYE ÜCRETSIZ YEMEK   19:43   CUMHURBAŞKANı ERDOĞAN YENI KORONA YASAKLARıNı AÇıKLADı   19:34   PANDEMIDE IŞYERLERINE YAPıLAN ICRALAR MECLIS GÜNDEMINDE  
 
     
 
 
image

Okunma : 5472  Tarih : 11.4.2017  E-Mail : bilgi@mersinerji.com

 
Ender ERDEMİL

Adalet.

Adalet tarih boyunca filozofların üzerinde en çok kafa yordukları konulardan biridir. Platon adaleti en yüce erdemlerden biri olarak tanımlar. İnsanın ve devletin temel davranış kuralı olduğundan söz eder. Aristo’ya göre de adaletin asıl hareket noktası eşitliktir.

Aydınlanma çağında düşünürler adalet ve hukuk kavramlarını bir araya getirmişler  “doğal hukuk” kavramını ortaya koymuşlar. Hukuka ve hukuksal eşitliğe uymayı adil davranmak olarak tanımlamışlar.

Şu bir gerçek ki adalet ve devlet kavramları birbirinden ayrılmaz. Başka bir deyişle adaleti dağıtacak olan devlettir.

17. Yüzyıl düşünürü ve devlet adamı Koçi Bey’e göre devletin adalet üzerine kurulu olması gerekir. Osmanlı devletinin çürümesiyle adaletten uzaklaşmayı özdeşleştirdiğini görüyoruz. 1630 yılında hazırlayıp devrin padişahlarına sunduğu risalesinde şunları belirlemiş:

1.Siyaset’in en yüksek noktasındaki otorite olan Sultan’ların halktan kopmaları, devlet işlerinden uzaklaşmaları, zevk, sefaya düşkünlükleri,

2.Ordunun savaşma yeteneği olmayan, kazanç peşinde koşan ve yanlış işler yapmış olanlarca doldurulması,

3. Adaleti dağıtan kadıların ehliyetsiz kişilerden seçilmesi, halkın gözünde itibarlarını yitirmeleri,

 4.Dini görevlerin ve eğitim görevlerinin ehli olmayanlara para karşılığı verilmesi, kuralların ihlali. (Beşik ulemalığı)

 (Kaynak:MACHİAVELLİ ve KOÇİ BEY’DE SİYASET, ADALET ve ERDEM Hüseyin BAL, hacettepe.edu.tr)

Günümüzde adalet kavramı hukukla tamamen bütünleşmiş, hukuk adaleti dağıtmanın temel aracı haline getirilmiştir. Farklı gelir gurupları arasındaki eşitsizliğin giderilmesi için sosyal adalet kavramı da geliştirilmiştir. Sosyal Adalet, kapitalizmin farklı gelir gurupları arasında yarattığı eşitsizliği gidermenin bir aracı olarak görülmüştür. Sosyal adalet kavramı da devlet yönetimine ve ekonomiye “Planlı kalkınma” olarak yansımıştır.

Ne var ki, Türkiye dışa açılıp dünya ekonomisiyle “entegre” olduğunda “planlı kalkınma” dönemi de son bulmuştur. Zira küresel liberalizm toplumsal kalkınmanın büyümenin sonucu olduğunu savunmaktadır. Ekonomi büyüdükçe herkesin parası olacağı varsayılarak Planlı kalkınma dönemlerinin sosyal adalet sağlayıcısı parasız sağlık, eğitim, sosyal güvenlik sistemi tamamen ortadan kaldırılmıştır. Bu hizmetler de “ekonomik büyümeye” katkısı olacak şekilde paralılaştırılmıştır.

Paranın her şey kabul edildiği toplumda, zaten az olan eşitlik tamamen ortadan kalkmış, gücü olanla olmayan arasındaki aralık uçuruma dönüşmüştür.

Bugün Koçi Bey’in 1630 yılında belirlediği çürümüşlüğü yaşamadığımızı kim ileri sürebilir?

Yargı, yürütme hatta yasama aygıtlarımızı yukarıdaki belirlemeler ışığında tekrar düşünün.  

Anayasaya ve yasalara aykırı davrananların çürümeyi nasıl hızlandırdıklarını, Anayasa değişikliğiyle bu yapıyı hukuk zeminine oturtmaya çalıştıklarını görün.

Yazımızı Hüseyin Bal’ın MACHİAVELLİ ve KOÇİ BEY’DE SİYASET, ADALET ve ERDEM başlıklı çalışmasından alıntılarla bitirelim:

“Machiavelli’ye göre devlet kendi başına bir amaçtır. Devleti, iktidarı temsil eden hükümdar amaçlara ulaşmak için meşru olan veya olmayan tüm araçları kullanabilir. Devlet veya iktidar kendi başına en yüksek değer olduğundan onu korumak için adalet, doğruluk, ahlak ve hatta din gibi kutsallar ihlal edilebilir.

Evet diyerek iktidarlara; Machiavelli’in gösterdiği yolu uygulama fırsatını, dönüşü olmayacak bir biçimde vereceksiniz.

Oysa Koçi Bey’in yönetenlere önerileri şunlar:

“Din ve devlet işlerinde kararlı olunuz,

Adil olunuz,

Her işi hak edene veriniz,

İltimas ve rüşveti kaldırınız,

Halkı ezdirmeyin ve ezmeyin,

Süs ve şöhretten kaçınız,

Kötülere karşı çıkınız, iyileri koruyunuz.” 

Hayır derseniz Koçi Bey’in ilkelerini savunmuş, hayata geçmesini sağlamanın yolunu açmış olacaksınız.

 

 




 
  YAZARIN ARŞİVİ
 
 
 
  YORUMLAR
 
 
  YORUM YAZIN
 
Adınız Soyadınız :

Yorumunuz :

Güvenlik Kodu : Güvenlik Kodu
Kod :

 








 
  FLAŞ HABER
   
  YAZARLAR
 
 
  EN ÇOK OKUNANLAR
  • Bu Ay
  • Bu Hafta
  • Dün
  • Bugün
 


 


  SOSYAL MEDYA

 
 

 







mersinerji.com
ANKA Haber Ajansı
Abonesidir

 
 
ANASAYFA İLETİŞİM KÜNYE HABER ARŞİVİ GİZLİLİK İLKELERİ

 
Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz..!
altioksiyaset.com © Copyright 2017-2021 Tüm hakları saklıdır..! İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz..!

URA MEDYA